Gospodarka Chin
Gospodarka morska Chin – infrastruktura, rozwój, perspektywy.
ChRL, ze względu na położenie geograficzne, skalę kraju i szybko rozwijającą się bazę wytwórczą, stała się światowym liderem w zakresie szeroko pojętej gospodarki morskiej, szczególnie jeśli chodzi o budowę statków i obsługę transportu oceanicznego. Chiny zajęły w ostatnich latach pozycję jednego z liderów w zakresie budowy statków i gospodarki morskiej, kraj posiada ponad 210.000 statków do przewozu cargo. ChRL jest obecnie największym na świecie eksporterem towarów. W pierwszej połowie roku 2009 wartość eksportu wyniosła 521 miliardów USD. Ponad 90% wymiany handlowej odbywa się drogą morską, co w efekcie wpływa na rozwój budowy statków oraz całej gospodarki morskiej kraju (w tym głównie rozbudowę terminali kontenerowych). Zgodnie z prognozami, w roku 2012 40% procent wszystkich statków na świecie budowanych będzie w ChRL. Na koniec roku 2008 było to 29.5%. Władze ChRL zatwierdziły realizację specjalnego pakietu finansowego przeznaczonego na rozwój tego sektora w okresie kryzysu. Wsparcie rządowe, jak i niskie koszty siły roboczej oraz materiałów pozwalają Chinom utrzymywać przewagę konkurencyjną. Jednym z głównych inwestorów w ChRL w zakresie rozbudowy terminali kontenerowych jest Specjalny Region Administracyjny Hongkong – firma Hutchison Ports Holding, która buduje także m.in. terminal portowy w Gdyni i jest właścicielem nabrzeża kontenerowego w Rotterdamie. Wsparcia instytucjonalnego dla sektora gospodarki morskiej udzielają między innymi następujące organizacje: 1. China Association of the National Shipbuilding Industry(CANSI) 2. China International Freight Forwarders Association 3. China Ports and Harbors Association 4. China Iron and Steel Association 5. Global Freight Organization 6. Shanghai International Shipping Institute- Shipping Service Institute 7. Qingdao International Shipping Exchange Ltd. 8. China Association of Shipping Agencies & Non-Vessel-Operating Common Carriers 9. China National Coal Association Yu Changqing, szef Biura Zarządu Wód i Wysp w Państwowej Administracji Oceanicznej (Waters and Islands Management Bureau, State Oceanic Administration SOA), podczas wystąpienia w dniu 10 listopada 2009 zaznaczył, że wartość branży gospodarki morskiej na świecie wzrosła z 250 miliardów w roku 1980 do 1,5 biliona dolarów w roku 2006. W roku 2008 branża gospodarki morskiej w Chinach warta była około 3 biliony juanów, tworząc 9,87% PKB Chin. Chiny w ostatnim okresie, szczególnie inwestują w rozbudowę infrastruktury dla transportu kontenerów. System koncentruje się na rozbudowie infrastruktury w następujących miastach: Dalian, Tianjin, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Xiamen oraz Shenzhen. System transportu węgla oraz żelaza jest sukcesywnie usprawniany. Wielkości przeładunkowe w niektórych dużych portach przekraczają 100 milionów ton rocznie. Porty w Szanghaju, Shenzhen, Qingdao, Tianjin, Guangzhou, Xiamen, Ningbo oraz Dalian zaliczane są do najlepszych 50 portów kontenerowych na świecie. Około 130 z ponad 2,000 portów otwartych jest dla statków zagranicznych. Najważniejsze porty, uwzględniając porty rzeczne z dostępem statków do oceanu, zlokalizowane są w następujących miastach: Beihai, Dalian, Dandong, Fuzhou, Guangzhou, Haikou, Hankou, Huangpu, Jiujiang, Lianyungang, Nanjing, Nantong, Ningbo, Qingdao, Qinhuangdao, Rizhao, Sanya, Szanghaj, Shantou, Shenzhen, Tianjin, Weihai, Wenzhou, Xiamen, Xingang, Yangzhou, Yantai oraz Zhanjiang. Poniżej lista najważniejszych portów w prowincjach Szanghaj, Zhejiang, Jiangsu, Anhui oraz Fujian. Szanghaj CHUANSHA, JIADING, JINSHAN, NANHUI, PUDONG, QINGPU, WAI GAO QIAO, YANGSHAN Zhejiang NINGBO, DACHEN, FENGHUA, HAIMEN, HAINING, HANGZHOU, JIAOJIANG, JIAXING, JINGHUA, LINBAI, PUQI, QUZHOU, RUIAN, SHAOXING, TAIZHOU, TONGLU, WENZHOU, WUMEN, XIAOSHAN, YIWU, YUYAO, ZHA PU, ZHOUSHAN Jiangsu BAOYING, CHANGSHU, CHANGZHOU, CHUANGSHA, FENGXIAN, GAOYOU, HONGKOU, JIANGYIN, JINGJIANG, KUNSHAN, LIANYUNGANG, LONGTAN, NANJING, NANTONG, RUDONG, SUZHOU, TAICANG, WUJIANG, WUXI, XUZHOU, YANGZHOU, YIXING, ZHANGJIAGANG, ZHANGJIAKOU, ZHENJIANG Fujian CHANGLE, DATIAN, DONGSHAN, FUQING, FUZHOU, QUANZHOU, HAINAN, HAIRUN, HAITIAN, HANJIANG, HUANGQI, JIANKOU, MAWEI, NINGDE, PUTIAN, SHISHI, TAIJIANG, TONGAN, WEITOU, XIAMEN, XINYOU, ZHANGZHOU Anhui ANQING, BANGBU, CHAOHU, HEFEI, HUAINAN, HUANGSHAN, MA AN SHAN, TONGLIN, WUHU Największym przedsiębiorstwem produkującym statki oraz asortyment dla statków jest China Shipbuilding Industry Corporation. Rząd ChRL planuje, by do 2015 roku 80% wyposażenia dla statków chińskich produkowanych było w Chinach. ChRL planuje zastąpienie Korei Południowej na pozycji największego producenta jednostek pływających. Chińscy producenci statków, w okresie pierwszych 9-ciu miesięcy roku 2009, dostarczyli na rynek 23 miliony ton statków. Dla porównania w roku 2008 wyprodukowano 20,7 milionów ton. Rządowe wsparcie, w pierwszej połowie roku 2009, określa się na 21 procent z zysku. W okresie od stycznia do września 2009 Chiny i Korea Południowa łącznie wygrały przetargi na budowę 88% statków produkowanych na świecie. W planach rozwojowych stoczni chińskich dominuje budowa trzech rodzajów jednostek, tj. kontenerowce, tankowce i masowce. Podkreśla się, iż mimo postępu w tej branży, chiński przemysł okrętowy potrzebuje napływu najnowszej technologii i doskonalenia systemu zarządzania. Jednym z głównych przedsięwzięć ostatnich lat była budowa portu Yangshan (około 20 mil od Szanghaju) – docelowo wartość inwestycji zamknie się kwotą 10 miliardów USD, a do roku 2020 roku ma powstać tu 50 stanowisk przeładunku statków (tzw. „terminal berths”), co zwiększy zdolności przeładunkowe do poziomu 25 mln TEU. Będzie to zatem największy na świecie terminal kontenerowy. Drugim co do wielkości portem w ChRL i piątym na świecie jest obecnie Beilun – Ningbo. Do szybkiego rozwoju Ningbo i zwiększenia roli portu przyczyniło się w ostatnich latach zakończenie gigantycznej inwestycji, jaką była budowa mostu (33 km) nad Zatoką Hangzhou, co skróciło czas przejazdu do Szanghaju do dwóch godzin (poprzednio cztery godziny) i znacznie podniosło konkurencyjność Ningbo jako centrum usług logistycznych. Jako główny ośrodek wystawienniczy ChRL, Szanghaj oferuje również imprezy targowe obejmujące gospodarkę morską. Najważniejszym wydarzeniem są targi morskie Marintec, które w bieżącym roku odbywają się w dniach 01 – 04 grudnia. Ekspozycja zlokalizowana jest w największym obiekcie wystawienniczo – targowym Szanghaju tj. Shanghai New International Expo Center – Pudong, a organizatorem imprezy jest firma CMP Asia Ltd. Profil targów obejmuje przede wszystkim prezentację oferty firm z przemysłu stoczniowego, portowego i spedycji morskiej. Strona internetowa targów to: www.marintecchina.com, na której można znaleźć m.in. pełną listę firm uczestniczących w tegorocznej edycji imprezy. Użyteczne adresy internetowe: 1/ China Shipbuilding: http://www.shipbuilding.com.cn 2/ China State Shipbuilding Corporation: http://www.cssc.net.cn/ 3/ China Maritime Directory http://news.ccs.org.cn/haishi/login.asp 4/ China Classification Society http://www.ccs.org.cn/ China Shipbuilding Industry Corporation: http://www.csic.com.cn/ China Engineering and Technology Ship Information Network http://www.ship.cetin.net.cn/shipnet/ China Port Website http://www.chinaports.com Chinese Port http://www.chineseport.cn/ China Ship Online http://www.shipol.com.cn Współpraca w zakresie gospodarki morskiej jest jednym z istotnych kierunków aktywności promocyjnej w związku ze zbliżającą się Wystawą Światową - Szanghaj Expo 2010. Potencjał gospodarki morskiej Wschodniego Wybrzeża ChRL w pełni uzasadania konieczność nawiązania bliższej współpracy między partnerami z Polski i z tego regionu, co przewiduje koncepcja „Programu Morskiego” realizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury. Warto wspomnieć, iż związki Szanghaju z Polską w branży spedycji morskiej mają długą historię, której istotnym elementem jest działalność spółki Chipolbrok – najstarszego polsko – chińskiego joint – venture posiadającego siedziby w Szanghaju i w Gdyni. Współpraca Polski z ChRL obejmuje m.in. dostawy jednostek napędowych dla statków w ChRL (zakłady „H. Cegielski” – Poznań), jak i zlecenia na budowę masowców realizowane przez stocznie chińskie dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Nantong - miasto we wschodnich Chinach, w prowincji Jiangsu, port przy ujściu Jangcy do Morza Wschodniochińskiego. Około 7,7 mln mieszkańców. Parę dni temu zainicjowana została w tym mieście największa inwestycja firmy z Polski w ChRL – tj. budowa fabryki mas silikonowych wrocławskiej spółki Selena. Inwestycja powstaje na terenie strefy przemysłowej NEDA Źródło: http://shanghai.trade.gov.pl |
Odnawialne źródła energii w Chinach.
WSTĘP W ustawie „Prawo energetyczne”, źródła energii odnawialnej zdefiniowano jako „źródła wykorzystujące w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także z biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu składowanych szczątek roślinnych i zwierzęcych”. Odnawialne źródła energii odgrywają coraz większa rolę na całym świecie, szczególnie w związku z zagrożeniami spowodowanymi postępującym zanieczyszczeniem środowiska naturalnego. Także w Chinach, wraz z niezwykle szybkim rozwojem, urbanizacją i wzrostem uprzemysłowienia, coraz większą wagę przywiązuje się do rozwoju technologii w zakresie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii. W swoim niedawnym wystąpieniu na forum konferencji ONZ w Nowym Jorku (22 września 2009 roku) zwołanej przed klimatycznym szczytem w Kopenhadze, prezydent Chin Hu Jintao potwierdził, iż ChRL dołoży wszelkich starań dla znacznego obniżenia do 2020 roku emisji dwutlenku węgla na jednostkę PKB. Ponadto mówca podkreślił, iż administracja państwa zakłada, iż do roku 2020 roku 15% wytwarzanej energii pochodzić będzie ze źródeł odnawialnych i z energetyki jądrowej. Mając na względzie rosnące potrzeby energetyczne szybko rozwijającej się gospodarki ChRL, znaczne redukcje emisji oznaczają w praktyce konieczność stosowania czystszych technologii spalania węgla i rozszerzania wykorzystania źródeł energii odnawialnej. ChRL dokonała w ostatnich latach szczególnie dużego postępu technologicznego w zakresie wykorzystania np. energii wiatrowej i słonecznej, o czym w skrócie piszemy poniżej. Energia słoneczna w Chinach Regiony z obfitą ilością energii słonecznej zajmują 2/3 terytorium Chin. Roczna ilość promieniowania wynosi tu ponad 6000MJ/m2. Produkowana energia wiatrowa wynosi około 3.2 miliarda kW. Unia Europejska ustanowiła jako cel by do 2020 roku 20% produkowanej energii pochodziło ze źródeł odnawialnych. Jak wspomniano, Chiny planują do tego czasu produkować 15% swoich zasobów energetycznych przy użyciu odnawialnych źrodeł energii. Według szacunków ekspertów z branży działających na rynku chińskim koszty produkcji energii słonecznej będą w najbliższych latach znacznie spadać, co w perspektywie kilku lat spowoduje wzrost opłacalności inwestycji w tej branży. W planach rządu Chin są znaczne inwestycje i dofinansowanie działań obszarze wykorzystywania energii słonecznej. Jako przykład można podać plany montowania kolektorów słonecznych na dachach budynków w wielu miastach. W najbliższym okresie planowane są m.in. spore inwestycje w tym zakresie w Szanghaju. Energia wiatrowa w Chinach Coraz większa liczba krajów na całym świecie planuje inwestycje w obszarze rozwoju technologii pozyskiwania energii wiatrowej. Na poniższym wykresie przedstawiono zmiany wydajności w uzyskiwanej energii wiatrowej w Chinach w latach 1997-2007. Według Chińskiego Stowarzyszenia Utylizacji Zasobów (China Association of Resources Comprehensive Utilization (CARCU) w ChRL istnieje możliwość instalacji wiatrowych generujących 1.4 miliarda kw energii. Do roku 2008 wydajność chińskich instalacji wiatrowych wyniosła 6 milionów kW. Szereg wiodących firm chińskich o ustalonej reputacji poszerzyło w ostatnich latach swoją ofertę o elementy instalacji wiatrowych. Gospodarowanie zanieczyszczoną woda w Chinach W ostatnim okresie w ChRL drastycznie rośnie popyt na wodę, tym bardziej, iż z naturalnych względów (stosunkowo niewiele rzek i zbiorników wodnych) bilans wodny kraju jest bardzo napięty. W tym kontekście oczyszczanie ścieków jest strategicznym wyzwaniem technologicznym dla współczesnych Chin. Do roku 2006 wśród 661 chińskich miast, 383 posiadało łącznie 792 zakłady utylizacji zanieczyszczonej wody. Stopień utylizacji wody wzrósł z 34% w roku 2000 do 52%. Pomimo to rozwój technologii w zakresie utylizacji zanieczyszczonej wody nie może nadążyć za coraz to większą skalą jej zużycia. Chiny planują zmianę systemu zarządzania zasobami wodnymi i gospodarowania zanieczyszczona wodą. ChRL zamierza zainwestować 300 miliardów RMB (prawie 50 miliardów USD) w technologie utylizacji zanieczyszczonej wody w miastach. Podsumowanie: Potrzeby energetyczne ChRL, jak i podejmowane zobowiązania na forum międzynarodowym w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla powodują, iż z pewnością coraz większe znaczenie chińska administracja przywiązywać będzie do rozwoju odnawialnych źródeł energii. Z pewnością bardzo istotnym kierunkiem będzie również rozwój czystych technologii spalania węgla. Postępująca urbanizacja kraju powoduje, iż istotnym problemem stanie się kwestia gospodarki ściekowej, w tym budowa oczyszczalni ścieków. Powyższe branże powinny być kierunkiem dalszej współpracy inwestycyjno – technologicznej i handlowej między Polską a ChRL. Inwestycje w rozbudowę infrastruktury ochrony środowiska, jak i w technologie energetyczne są również elementem programu podtrzymywania tempa rozwoju gospodarki chińskiej w warunkach światowego spowolnienia gospodarczego. Dla wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej Chiny wprowadziły w dniu 1 stycznia 2006 roku Ustawę o Energii Odnawialnej („Renewable Energy Law”). Źródło: http://shanghai.trade.gov.pl |